Teatr Amareya 

to teatr ruchu i ciała, który wypracował swoją własną metodę pracy twórczej i technikę tańca/aktorstwa, zakorzenioną w tańcu butoh, tańcu współczesnym, body art, tradycji teatru laboratoryjnego i współczesnej teorii krytycznej. Teatr Amareya powstał w styczniu 2003 r. z inicjatywy Agnieszki Kamińskiej, Katarzyny Julii Pastuszak oraz Aleksandry Śliwińskiej i od początku istnienia pracuje przy Klubie „Winda” – Gdańskim Archipelagu Kultury. Działalność teatru obejmuje trzy kierunki: artystyczny - spektakle, projekty, performanse, dydaktyczny - warsztaty butō, warsztaty głosowe, wykłady, publikacje, animacja kultury - działalność Stowarzyszenia Amareya Art oraz Gdańskiej Szkoły Butoh.

Teatr Amareya ma własną metodę pracy twórczej i dydaktycznej, opartą na technice tańca butō oraz technikach teatru fizycznego, tańca współczesnego, techniki Marty Graham, tańca afrykańskiego, śpiewu, jogi i psychosomatycznych technik relaksacyjnych. Teatr wciąż pogłębia własną technikę pracy twórczej, w której uwzględnia również aktualny kontekst społeczny, polityczny i kulturowy. Tancerki Amareya uczyły się u mistrzów japońskiego tańca butoh, takich jak Yukio Waguri, Itto Morita, Mika Takeuchi, Minako Seki, Yumiko Yoshioka, Atsushi Takenouchi, Yuri Nagaoka, Seisaku, Mikami Kayo, Ko Murobushi, Daisuke Yoshimoto, Joan Laage, a także u takich nauczycieli jak Peter Schumann (Bread and Puppet Theatre), Amanda Miller, Ernesto Edivaldo, Horacio Macuacua, Jozef Frucek i Linda Kapetanea, Tao Dance Theatre, i in. Teatr Amareya prezentował swoje spektakle podczas licznych festiwali w Polsce, m.in. podczas Alternatywnych Spotkań Teatralnych KLAMRA 2007, Festiwalu Tańca Butoh (Gdańsk), Gdańskiego Festiwalu Tańca, Festiwalu Gdańska Korporacja Tańca, DIONIZJE (Ciechanów), Tyskich Spotkań Teatralnych, „Wyjście z cienia” (Gdańsk), Spotkań Trójmiejskich Teatrów Niezależnych STTN (Gdańsk), podczas Butoh Barter (Warszawa), podczas Biesiady Teatralnej (Parchowo), Festiwalu Teatrów Studenckich ATENA (Pułtusk), Festiwalu TUTart (Gdańsk), Festiwalu Instalacji Lirycznych (Gdańsk) i innych.

Teatr brał również udział w projekcie „Opening Doors III” organizowanym w Wiedniu przez Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, a także występował w Uppsala Museum Gustavianum w Szwecji. Artystki Amareya występowały też i brały udział w międzynarodowych projektach artystycznych takich jak projekt Dream Regime 2011 w Tokio (Japonia), projekt CORNERS (2011-2012), Villkvinnes Seminar Mosjoen Norway 2012, XII Międzynarodowy Festiwal Zdarzenia 2011. Wielokrotnie prowadziły też warsztaty tańca, improwizacji i warsztaty głosowe w Polsce, Norwegii, Rosji, Szwecji. Teatr Amareya współpracuje m.in. z Ośrodkiem Poszukiwań Teatralnych w Bröllinie (Niemcy), z japońskim teatrem Gekidan Kaitaisha kierowanym przez Shimizu Shinjina, z tancerką Joan Laage oraz z niezależnymi muzykami: Krzysztofem Topolskim aka Arszynem, Tomkiem Chołoniewskim, a także z takimi artystami jak Beata Sosnowska, Sopocki Teatr Tańca, Kamila Chomicz. W 2013 roku Teatr Amareya obchodził 10-lecie swojego istnienia. Z tej okazji zrealizowane zostały trzy nowe produkcje Amareya: spektakl „2” w wykonaniu Katarzyny Pastuszak z muzyką na żywo Joanny Dudy, spektakl „with-in” w wykonaniu Agnieszki Kamińskiej oraz spektakl grupowy „fetish.wtf” w reżyserii Doroty Androsz i z muzyką na żywo Joanny Dudy.