Faceless

Faceless

 
  • Premiera: 7 marca 2009
  • Pomysł i wykonanie: Katarzyna Pastuszak
  • Konsultacje reżyserskie: Agnieszka Kamińska
  • Muzyka: kolaż
  • Kostiumy: Grażyna Tomaszewska, Katarzyna Pastuszak
  • Fragmenty tekstów: A. Artaud, „Heliogabal, czyli anarchista ukoronowany”; A. Camus „Kaligula”

„Ludzka twarz
jest pustą siłą,
obszarem śmierci...
... po niezliczonych tysiącleciach
podczas których ludzka twarz mówiła
i oddychała
nadal ma się wrażenie
że nawet nie zaczęła ona
mówić czym jest i co wie.”
(A. Artaud)

Spektakl „Faceless” Katarzyny Pastuszak to pytanie o zdolność kształtowania własnej tożsamości i odkrywania jej poprzez ciało, ruch, oddech, głos, rytm - w nich znajduje się wolność własnego czasu i przestrzeni, indywidualne rysy cielesnej jednostkowości.
Poruszam się między migotliwymi światami swego wnętrza a miejscami, w których dzieje się moja codzienność. Ja, bezimienny/bezimienna, anarchista Heliogabal i tragiczny Kaligula, zamknięci w ciele kobiety. I tu i tam, poszukuję Niemożliwego, a w poszukiwaniu stopniowo obnażam się.Ciało bez twarzy poszukuje przestrzeni i czasu, w którym mogłoby się wyrazić, poszukuje słuchacza, który nie byłby milczeniem Absurdu." z recenzji:

„Wizytówką indywidualności i odmienności człowieka jest twarz. Autorka pokazuje jednak, że to, co nas wyróżnia od innych, co najbardziej jednostkowe, to wnętrze - zbudowane z naszych doświadczeń i oparte o codzienność. Lecz pełnię swej tożsamości odnaleźć można wyrażając to, co wewnętrzne, poprzez ciało - ruch, oddech, głos, rytm. Ponieważ to ciało wypełnia nasz własny czas i przestrzeń, w której istniejemy. W spektaklu teatr ruchu i dramaturgia współpracują ze sobą (…) Taniec aktorki wyrażał wahanie w chęci stania się kimś innym. Spieranie się, rozmowę dwóch osobowości. Wspaniale złożony kolaż muzyczny dopełnił tę wysoce intelektualną całość (…) Spektakl niesie ze sobą wiele głębokiej refleksji (…), stanowi nową kartę w historii Teatru Amareya (….). [M. Hajdysz, Gazeta Wyborcza]